torsdag 3. desember 2009

Nøkkelbarn og dårlig samvittighet..

For et par dager siden ble jeg kjent med et nytt begrep: nøkkelbarn!
Syns både det er litt pinlig OG flaut at jeg ikke kan huske å ha hørt dette ordet før..og for de i samme situasjon som meg, her kommer beskrivelsen på hva nøkkelbarn er: i "gamle dager", dvs da jeg var liten jente og litt før det, fikk barna som hadde arbeidende mødre (fedre har vel alltid jobbet, så de er nok ikke med) en nøkkel hengende rundt halsen, slik at de kunne låse seg inn selv når de kom hjem fra skolen. Slik jeg har forstått det, var dette ikke særlig kjekt, og framstod vel egentlig som et tegn på dårlig råd siden MOR også måtte arbeide!? Jeg tror nok i visse kretser at ordet nærmest var et skjellsord..

Vel...jeg er en arbeidende mor, med to sønner, jeg har NØKKELBARN! Som om ikke jeg har dårlig nok samvittighet fra før..
Som den HARDT arbeidende mammaen jeg er (og jeg er IKKE alene!) har jeg kilovis med dårlig samvittighet hengende over meg DAGLIG. Det slo meg da årets julegavekalender skulle lages. Som alltid var jeg sent ute, satt oppe halve natten før 1.desember og pakket og pakket og pakket...(dette skulle liksom være kos). Jeg hadde ikke rukket å kjøpe alle gavene (som vanlig), men var ikke stresset av den grunn. De kommer alltid etterhvert...
Mine sønner var, tross sin alder, like forventningsfull som alltid! Plutselig sier yngstemann: mamma, kan ikke vi heller ha en sånn aktivitetskalender? Og eldstemann var helt enig! Jeg ble litt forfjamset først, men samtidig utrolig glad! Hurra! De ville heller ha kvalitetstid og gjøre ting sammen enn å få en liten gave hver dag..
Gleden senket seg fort. Jeg begynte å tenke på hvilket signal de egentlig hadde gitt meg..det var deres måte å si at de vil være mer sammen med meg og familien. Og at jeg egentlig KJØPER meg fri fra dårlig samvittighet ved å gi de slike gavekalendere? Vel, jeg later ihvertfall som om den dårlige samvittigheten forsvinner...bittelitt.
Ihvertfall (puh...lengste innlegget jeg har skrevet hittil på bloggen..) Nå har vi i heimen en salig blanding av julegavekalender og aktivitetskalender! Og imorgen skal vi på teater og se Brødrene Løvehjerte!!!

Mine barn vet ingenting enda, de må jo åpne julekalenderen først! (Og jeg håper virkelig ikke de har begynt å følge med på bloggen min, da blir det ingen overraskelse!)
Vel vitende om at jeg sikkert var litt egoistisk når jeg bestilte teaterbilletter (jeg gleder meg som et barn!), men det er en nydelig, hjertevarm historie som jeg leste for mine barn da de var små (mindre..). Jeg håper dette kan sette familien i julestemning og gjerne litt tid til ettertanke...
Håper dere ikke gikk lei under veien...dette ble MYE lengre enn planlagt!
Og jeg blir veldig glad for meninger om dette...

Klem fra supermamma med nøkkelbarn!!

PS: Det er ikke slik at jeg skal gjøre RÅDYRE ting med dem hver dag altså...dette er et engangstilfelle. Vi skal også spille spill, bake julekaker, lage julegaver, pynte rommene deres til jul osv...men vi skal gjøre det SAMMEN!



6 kommentarer:

  1. Hei på deg.
    Det er nok veldig mange som kjenner seg igjen i dette flotte innlegget fra deg.
    Det er vel et tegn i tiden at barna heller vil ha tid sammen med oss, enn ting. De har så mangen ting, men det de ofte savner er litt tid til å gjøre noe sammen med oss voksen.

    Kos dere sammen på teateret. Brødrene Løvehjerte er en utrolig rørende fortelling, boken har rørt både liten og stor her i familien.

    Jeg husker godt at nøkkelbarn, nærmest var et skjellsord da jeg vokste opp (husk at dette er nesten 40 år tilbake i tid!) Men tidene har forandret seg, og nøkkelbarn er helt vanlig, og ikke et skjellsord i dag. Så kjære dobbelt arbeidene supermamma,du er ikke alene om å ha dårlig samvitighet. Det var jo en mager trøst, men det kommer ikke noe godt ut av å ha dårlig samvittighet, fokuser heller på den tiden dere har sammen og nyt øyeblikkene!!!
    (dette ble et noe langt, og litt rotete svar, men det var godt ment)

    SvarSlett
  2. Heisan..
    ja dette kjenner man seg litt igjen på..
    Jeg sier litt forde jeg har vært så heldig å fått være hjemme med mine barn i mange år.

    Nå er de sås tore at det føles "naturlig" med nøkkelen som ligger i sekken..

    Men jeg har så klart kejnt på den berømte dårlige smavittigheten jeg også..
    og der er vel vi damer super fli9nke til å gi oss selv muligheten til å alltid føle dårlig smavittighet..

    Men syusn du ahr gjort en fin adventskalneder jeg..der de både får en ting og tid sammen med dere...

    Kos dere masse...

    Klem kerstin

    SvarSlett
  3. Heisan.
    Koselig og tankevekkende innlegg fra deg ;o)
    Ja,
    begrepet nøkkelbarn brukes ofte i negative settinger.. "stakkers barn"... Jeg tror at du er en superflink mamma, selv om dine to sønner låser seg inn når de kommer fra skolen.. bare dette innlegget er et bevis på det! Og det lille jeg kjenner av deg, sier meg at du absolutt er en omsorgsperson..
    Dette med dårlig samvittighet er et "kvinne-problem". jeg tror mange av oss kvinner går rundt med kronisk dårlig samvittighet for alt mulig! Vi er ikke gode nok mødre, ikke flinke nok til ditt, ikke tid til datt... det er så uendelig mye vi skulle gjort, og vi klarer ikke si nei..
    Jeg tror vi må prøve å legge litt av den dårlige samvittigheten på hyllen ;o). Bruke den energien på noe positivt.. eksempel på ungene!!
    Kos deg på teateret i morgen, en flott kalendergave!
    Klem J.

    SvarSlett
  4. dårlig samvittighet skal du ikke ha!! typisk kvinnefenomen...
    det var nok litt skjellsord før, da var det ikke sfo, og barna var mer på egenhånd...

    kos dere masse når dere kan...

    og barna mine har alltid delt en kallender, hatt en liten ting, viskelær ol hver tredje dag...
    lykke til på teater... go klem, magny^^

    SvarSlett
  5. Tankevekkende og fint innlegg fra deg :) Jeg tror du er en flott mor til dine barn :) Jeg jobber 60 % nå, men har likevel dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør nok sammen med mitt barn! Så jeg tror at litt dårlig samvittighet er noe vi mødre alltid vil ha. Kos dere masse når dere kan :) Syns kalenderideen din var genial! Den skal jeg nok bruke neste år. Mye koseligere enn kun materielle ting :)

    Kos dere på teater i morgen! :)

    Klem fra annemor :)

    SvarSlett
  6. Hei

    I know the feeling..Vi har en tradisjon her i huset på en fin gave hver søndag i advent. De andre dagene er det en vanlig sjokoladekalender.
    Dette fungerer utmerket:)

    AC

    SvarSlett