søndag 13. desember 2009

Tradisjonen tro?

En viktig ting for meg i julen, er tradisjoner. Både å holde på de man selv hadde som barn, og å lage egne, nye tradisjoner når man selv får barn, slik at de har tradisjoner å bringe videre til SINE barn..Men både tider og tradisjoner forandrer seg, noe til det bedre og noe til..hmm...det verre?
Vel...mine juletradisjoner er som følgende (litt flau...):
1. Vi baker det vi liker. Chocolate chip cookies er en selvfølge (men er det en julekake..?)! (Jeg minnes sterkt min farfars fantastiske krumkaker med krem og syltetøy og min mormors deilige smultringer...sukk..)
2. Jeg kjøper ferdige lefser på Bondens Marked. (Men kan noen fortelle meg hvor man får tak i hjemmelagde lefser MED anis??)
3. Vi baker ikke pepperkakehus, men kjente byggverk. (Som blir større og større for hvert år, min feil, jeg har selv laget forventningene...)
4. Jeg pynter juletreet 21.desember. (Til mitt forsvar; min sønn har bursdag 22...)
5. Julestrømpe, selvfølgelig på julaften! (Som også blir større og større for hvert år..)
6. Vi lager digitale julekort, fiks ferdig, rett hjem i posten! (Hvor er de koselige, laange julekortene blitt av..?)
7. Vi ser Alene hjemme 1&2 hvert år...(Reisen til julestjernen, Tre nøtter til Askepott og Disneyklassikere er ikke sukssess her i huset...)
8. Røde nisser og andre dorullnisser er forvist til én plass i stuen, flagg og glitterlenker er ikke på juletreet! (Jeg tar på meg all skyld..) Her går det i hvitt, sølv, natur og engler!
9. Skiturer og hvit jul er det dårlig med (jeg tar ikke på meg skylden alene der..) Nå drikker vi varm sjokolade i skiheisen!
10. Pizza Grandiosa på julaften...(visste du at det er den mest spiste retten denne dagen?)...spiser vi IKKE! ETT sted går grensen...
Nå ble ikke dette innlegget som jeg hadde tenkt. Jeg skulle bare inn og skrive litt om Chocolate Chip cookies...men som jeg skrev i mitt tidligere innlegg, så er julehøytiden for meg også en tid å mimre...vi blir vel alle både nostalgiske og litt triste i denne tiden...

Jeg skulle ønske jeg fremdeles kunne spise min farfars krumkaker og min mormors smultringer...den tiden er dessverre forbi..jeg skulle ønske vi hadde hvit jul, og treskiene som klabbet i den våte snøen...jeg skulle ønske jeg fremdeles trodde på nissen.


Men...konklusjonen er:
Vi koser oss i julen, tross i noen brutte tradisjoner og barndommens minner. Vi (jeg) har laget våre egne tradisjoner, noen er gode og noen skulle jeg ønske vi kunne forandre, selv om tiden vi lever i er annerledes enn da jeg vokste opp...
Hva mener dere? Har vi brutt med for mange tradisjoner, eller er dere tro mot dem?
Ha en flott Luciadag!



8 kommentarer:

  1. Hei på deg:)

    For noen koselige tradisjoner dere har laget... Er så enig med deg, det viktigste er å kose seg...masse!!

    For et fantastisk flott pepperkake tårn dere lagde, helt imponert..

    Var innom butikken i ettermiddag, trodde dere var åpen. Kommer innom i morgen eller tirsdag, har bare såvidt fått begynt på julegavene..

    Kos deg i kveld...stor klem

    SvarSlett
  2. :o)
    Syntes alt du skriver høres ut som herlige tradisjoner å ha!! Ler litt av pepperkakeprosjektene dine, hvor vil det ende når du har Eiffeltårnet i år, haha?!! Men jeg er UTROLIG imponert over deg!

    Noen barndomsminner forsvinner litt og litt... skjønner at du savner både smultringer og krumkaker! Jeg skal ta meg en tur til mormor og lære å lage krumkaker før det er for sent (hun er 92 år)... Ingen jul uten disse kakene liksom ;o)

    Ha en fin uke, cecilie! Lykke til med innspurten før jul!
    Klem J.

    Ps : Jeg kjøper også ferdig lefser, men nei-takk til anis på mine ;o)

    SvarSlett
  3. Kjempefine tradisjoner.Fine bilder også.Pepperkaketårn-så flott.
    Klem

    SvarSlett
  4. Så flink du er som baker og ordner,flotte juletradisjoner du har ...Godt ikke du helller har grandiosa på julaften for det er vel ikke en god tradisjon??
    Ønsker deg en kreativ uke...
    Klæm Linda

    SvarSlett
  5. heisann.. så flott innlegg... dere har da mange fine tradisjoner,- men som du sier, de blir litt forandret som årene går...
    tradisjoner er med og bringe frem stemning, den rette stemningen,

    håper dere får en fin juletid,..
    her bakes det den siste uken, da alt av gaver mm er krysset av listen..


    her gleder vi oss til eldstejenta kommer hjem til jul, dessuten har ho bursdag på julaften...
    ha en fin ny adventsuke,- klem, magny

    SvarSlett
  6. Jeg er så enig med deg, det viktigste er å kose seg masse og ta med seg de tradisjonene enn liker elg og føre de videre til neste ledd:)!!
    Kos deg masse, Cecilie i en travel førjuls handel/tid!
    Klem Linda

    SvarSlett
  7. Dette var et koselig innlegg, og sånne ting tenker jeg også på,
    vi lever nok heller ikke etter juleklisjeen, men ting forandrer seg jo..
    Men vi BAKER jo, bare ikke de tradisjonelle, liksom;)

    Ellers er jeg bare innom for å si at skapet som har flyttet inn til meg
    har det bare bra, og jeg er allerede veldig glad i det;)
    Det kommer neppe utigjenn herfra, det var jo på håret at vi fikk det inn..puh!

    Lykke til i innspurten til jul, kos dere i den koselige butikken deres!

    Hilsen Marte

    SvarSlett
  8. Litt seint men..kansje til neste jul?
    Lefser med anis selger de på Trigger(Askøy Produkter) rett borte i veien:) Smakte dem i en konfirmasjon i høst, kjempegode!

    SvarSlett